Insomnia


Unettomuus (lat. insomnia) tarkoittaa kyvyttömyyttä nukkua riittävästi[ , kuten nukahtamisvaikeutta, unessa pysymisen vaikeutta, varhaista heräämistä tai virkistämätöntä unta, joita esiintyy nukkumismahdollisuudesta riippumatta.[2]

Unettomuutta voi tapauksesta riippuen kuvata reaktioksi, oireeksi tai unihäiriöksi. Tilapäinen unettomuus on tavallinen reaktio elämäntilanteen muutoksiin. Unihäiriötasoista unettomuutta kutsutaan unettomuushäiriöksi, jolloin unettomuus on riittävän pitkäkestoista (yli 1-3 kk), ei ole seurausta erilaisista muista altisteista tai sairauksista ja aiheuttaa merkittävää valveenaikaisen toimintakyvyn laskua."


Tohtori Höyhen on tänä keväänä kärsinyt unettomuudesta. Ennen nukkuminen ja nukahtaminen toimi ihan "lekalla päähän"- mentaliteetillä, eli uni tuli nopeasti ja vasta aamulla heräsin. Ainoat vaikeudet nukkumisessa esiintyivät yleensä vähän ennen täysikuuta sekä sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.


Nykyiset ongelmat alkoivat oikeastaan sen jälkeen, kun rakas koirani menehtyi alkuvuodesta. Ikävä on ollut kova ja jotenkin välillä tuntuu vieläkin, että sydän pakahtuu ikävästä ja musertavinta on sen asian tajuaminen, että mikään ei palaa ennalleen. Se on lohdutonta, vaikka toki järki sanoo, että sellaista elämä on ja että se on tämän eläinrakkauden suurin varjopuoli se luopuminen. Onneksi rakkaus jää ikuiseksi. Uusi koiravauveli on jo tulossa perheeseen kesällä. Ehkä hoivavietti saa taas osoitteen, vaikka edesmennyttä rakasta ei korvaa kukaan eikä mikään. Eikä pidäkään.

Unettomuus nyt kuitenkin jatkuu yhä. Apteekin käsikaupasta hankittu melatoniini ei juurikaan ole muuttanut kuviota parempaan päin. Nukahtaminen ei ole se ongelma, vaan se, että silmät avautuu aamukahdelta- tai kolmelta, jonka jälkeen päässä pyörii pikakelauksena miljoona erilaista kuvaa, visiota ja asiaa, ja se suurin stressi tulee sen asian pohtimisesta, että "pitäisi saada nukkua vielä niin ja niin kauan ennen kellonsoittoa, että jaksaisi". Toki eri asia on sitten, jos on vapaata seuraavana päivänä. Siloin asiaa auttaa tieto siitä, että aina voi vetää päikkärit, jos iskee uupumus.


Jotenkin on tullut jopa sellainen pelko siitä, että sekoaa. Yöllä nimittäin jotenkin saa melko vauhdikkaasti itsensä sellaiseen ylikierrostilaan, ja tulee sellainen hulluusolo. Jossain kohtaa osui sitten silmiin artikkeli, jossa kerrottiin Long Covidin oireista. Yksi niistä oli tämä sekoamisen pelko. Eli koronan sairastaneena nyt pohdin, että onko tämä oireeni koronasta johtuvaa? Yleensä nousen aamulla mielelläni, enkä koe olevani toivoton elämän suhteen, mutta väsynyt olen ollut kauan. Siis se sohvaperuna, joka saa tarvittaessa hoidettua työn, mutta ei jaksa eikä halua sen jälkeen tehdä juurikaan mitään. No, jään jännityksellä odottamaan elämänlaadun parantumista. Hankittuna yksi luontaistuotekin nyt henkistä hyvinvointia ja rentoutumista tehostamaan. Unilääkkeet ovat kyllä kohdallani sitten se viimeinen vaihtoehto. Sitä ennen kokeilen viinaa, tervaa, ja höyheniä.


Kommentit

  1. Suosittelen vanhaa lääkettä - kannabis sativa kasvi kukinto on ollut lääkekäytössä noin 5 000v ennen kuin se julistettiin 1930 ensi usa-ssa ja sit muualla laittomaksia, suomessa arpa ratkaisi 1970. Itselle tulee parempi, syvempi uni kun poltan. Samalla se laittaa ajattelemaan enemmän niitä älyttömyyksiä kuin että kelaa arkea, siitä lomatunnelma, pääloma, rentoutusta aivoilla joka on myös lihas.

    Toisaalta syy-seuraus on selvä eli mennee ohi kun tulee uus hau. Se nyt on vaan niin että ihminen ehtii kolme -viisi koiraa käydä läpi, jotkuthan ei muuta edes nimeä, mummolassa oli Musti aina.
    Koiran väristä viis' ;D

    Lisäksi olet sitä ikäpolvea että se on aina ollut kauhea huume, uutisoitu samaksi kuin amfetamiini, ja heroiini vaikka se on parasta luonnonlääkettä ahdistukseen, astmaan, kipuihin, unihäiriöihin ja ties mihin. Siksigän se kielletiin, kun lääketehtaat keksi nappeja mutta kukaan ei huolinut kun samaan vaivaan oli luonnonkasvi. Toinen syy oli että hamppukuidusta sai kestäviä köysiä, purjeita, vaatteita. keinokuidut keksittiin ja vaateteollisuus oli toinen joka vaikutti usa:ssa kieltoon.

    Se vaarallisuus huumeena johtuu uutisoinnista ja joistakin kokemuksista joita ovat kokeneet ihmiset jotka polttaneet liikaa, on psyyken ongelmia (silloin ne napit parempi, ehkä), herkkyyttä kasville. Suurin osa käyttäjien kokemuksista sivuutetaan ja es. suomessa on iso joukko 70-20 vuotiaita jotka polttaa, ei kerro kelleekkään ja ei tarvitse lääkkeitä syödä. Niin milen- kuin fysiikanterveyteen positiivisia vaikutuksia. Huonot vaikutukset alkaa kun sitä käytetään väärin eli joka päivä ja aamusta iltaan.
    Ainoa oikea huono puoli on etä tulee iän myötä dementiaoireita kun se on rasvaliukoista ja se rasva kertyy aivoihin, solujen ymp ja hidasta. Vaan vanhana on muutenkin jo dementiavaarassa....

    Ajattele uutta koiraa ja tulevaa aikaa kun menet nukkumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyykin ryhtyä kyselemään perheen nuorilta aikuisilta, että mistä he "kukkansa" hankkivat :) Joo, kyllähän tuossa on vinha perä, enkä itseasiassa epäilekään, etteikö auttaisi unettomuuteen.
      Ja se uusi haukku tulee todennäköisesti kesäkuussa. Sitä en osaa sanoa, että miksi vasta tässä iässä ryhdyin huonoksi nukkujaksi. Ehkä tämä on vain jokin vaihe. Niitähän tulee ja menee.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keskaria näyttelevä psykologi ja muita tositarinoita elävästä elämästä

Helle. Uhka vai mahdollisuus?

Luetun ymmärtäminen