Mittauksia

 

Liityin ystävän suosituksesta sivustolle kilokalori.net. Se on ainakin toistaiseksi maksuton sivusto, jossa voi pitää ruokapäiväkirjaa, laskea ruokien ravintoarvoja ja tarkkailla omaa painoa.

Minulla on keväällä matka tiedossa, joten haluan olla vähän paremmassa uima-allas- ja rantakunnossa kuin nyt olen. Olen yleensä ollut vaatekooltani M, mutta nyt olen viime vuosina pompsahdellut välillä isompaan kokoluokkaan, enkä pidä siitä.

En oikeastaan koskaan ole syönyt kovin isoja annoksia, esimerkiksi kokonaista pizzaa en meinaa millään jaksaa syödä kokonaan. Ongelmani on ollut lähinnä se, että vihannesten, kasvisten ja hedelmien syönti melko vähäistä, ja herkuista taas intohimoni on leipä sekä pähkinäsuklaa. Ja juustot. Ja alkoholijuomista viinit sekä olut.

Nyt olen muutaman päivän ajan punninnut kaikki syömäni ruoat ja merkinnyt ne sivuston ruokapäiväkirjaan, jossa saa helposti laskettua myös kalorit. Olen rakentanut monipuolisia aterioita ja huomaan pitäväni touhusta. Vaakaan en ole mennyt tarkoituksella, mutta mittanauhan otin käyttöön. Vyötäröstä on pudonnut nyt 2 cm ja lantiosta 1 cm. Aloitin siis maanantaina.

Väitän kyllä yhä, että kalorien seuraaminen ja tietoinen vähentäminen ainoa tehokas tapa pudottaa painoa. Ei painonvartijatkaan aikoinaan ihan syyttä suotta ollut niin suosittu ja tuloksekas. Olen ollut joskus myös lievästi anorektikko, joten teoriassa ainakin olen melko tietoinen siitä, mitä syömisten pienentäminen tekee keholle. En usko, että ihan äärimmäisyyksiin lipsahdan tällä kertaa. Painoni ei ole vuosien myötä ihan älyttömästi vaihdellut, sanotaan että viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana ollaan heiluttu plusmiinus 10-13 kilon välillä. Iän myötä painoi tosiaaan alkanut humpsahdella helpommin ylöspäin, mutta uskon että osaan korjata tilanteen.

Jokunen vuosi sitten kokeilin ketodieettiä. En koskaan muista, mikä ero on vähähiilarisella (VHH) ja ketogeenisellä ruokavaliolla, mutta siis hiilareita välttämällä kyllä paino putoaa. Näissä molemmissa ruokavalioissa siis syödään paljon lihaa, kalaa,voita, kananmunia, vihreitä vihanneksia jne, eli kehosta tulee ikäänkuin rasvanpolttokone. Pois kuvioista on kokonaan valkoinen mm vilja ja sokeri. Kyseessä on kuitenkin se, että tuosta ruokavaliosta pitää tehdä elämäntapa, jos haluaa säilyttää saavutetut tulokset. 

Koin jotenkin hankalaksi sen, että ketoruokavaliossa joutui paljon vekslaamaan varsinkin kodin ulkopuolella, että mitä sai syödä ja mitä ei. Mutta joillekin tämä sopii ja hyvä niin. Minulle ehkä sopii parhaiten se, että olen sekasyöjä, joka edes hiukan pohtii kaloreita. Ja toki järkikin sanoo, että pullat, karkit ja alkoholi kannattaa pitää enemmänkin vain speciaalitilanteiden ilona.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miki Liukkonen 1989-2023

Kuolleet lehdet

K-H